UE przyjmuje 17. pakiet sankcji wobec Rosji
2025-05-24 | 12:10:21

Komunikat prasowy

 20 maja 2025 Bruksela 

Czas na przeczytanie: 5 min

UE przyjmuje 17. pakiet sankcji wobec Rosji

Komisja Europejska z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie przez Radę 17. pakietu sankcji wobec Rosji. Nowe sankcje UE zwiększają koszty kontynuowania wojny przez Rosję, zwiększając presję na jej już i tak napiętą i niestabilną gospodarkę. Jest to wyraźny sygnał stałego i niezachwianego wsparcia UE dla Ukrainy.

Pakiet ten ma na celu dalsze ograniczenie dostępu Rosji do technologii pola walki i zmniejszenie dochodów z importu energii z Rosji poprzez ukierunkowanie na bezprecedensową liczbę statków z rosyjskiej floty cieni. Pakiet zwiększa również liczbę ofert indywidualnych i podmiotów. Ponadto przedłuża istniejące zwolnienie z pułapu cen ropy naftowej dla projektu Sachalin-2 w celu zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Japonii.

Pakiet 17. zawiera następujące kluczowe elementy:

ŚRODKI PRZECIWZMACNIAJĄCE

UE umieściła na liście 189 dodatkowych statków, które należą do floty cieniowej tankowców lub przyczyniają się do dochodów Rosji z energii, co daje łączną liczbę 342 statków. Statki zostały zidentyfikowane wraz z państwami członkowskimi i Europejską Agencją Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA). Podlegają one obecnie zakazowi dostępu do portów i zakazowi świadczenia usług.

17.pakiet to największe pojedyncze sankcje G7 wymierzone w statki floty cieni.

Wykazy statków UE, wraz z wysiłkami krajów partnerskich, takich jak Wielka Brytania i USA, znacznie zmniejszają zdolność Rosji do uzyskiwania dochodów z unikania pułapu cenowego na ropę naftową, co sprawia, że coraz trudniej jest zastąpić statki objęte sankcjami. Ogólnie rzecz biorąc, eksport ropy stał się bardziej złożony i kosztowny dla Kremla, ponieważ statki te nie są już w stanie działać jak zwykle. Według najnowszych danych koalicji na rzecz pułapu cen ropy naftowej nastąpił spadek ilości transportowanej ropy i liczby statków przewożących rosyjską ropę. Odkąd UE zaczęła umieszczać te statki w wykazie, dostawy rosyjskiej ropy naftowej zmniejszyły się o 76 proc.

W ramach tego pakietu do wykazu dodano również 31 nowych przedsiębiorstw udzielających bezpośredniego lub pośredniego wsparcia rosyjskiemu kompleksowi przemysłu wojskowego lub zaangażowanych w obchodzenie sankcji. Obejmuje to 18 przedsiębiorstw z siedzibą w Rosji i 13 przedsiębiorstw z siedzibą w państwach trzecich (6 w Turcji, 3 w Wietnamie, 2 w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, 1 w Serbii i 1 w Uzbekistanie).

DODATKOWE WYKAZY

Dzisiejszy pakiet zawiera 75 dodatkowych wykazów, w tym 17 osób i 58 podmiotów odpowiedzialnych za działania podważające integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy. Obecnie podlegają one zamrożeniu aktywów i zakazowi udostępniania zasobów gospodarczych, a w przypadku osób fizycznych również zakazowi podróżowania. Nowe wpisy dotyczą głównie rosyjskiego sektora wojskowego i obronnego. W nowych wykazach wykorzystuje się nowe kryteria związane z czynnikami wspomagającymi flotę cieni oraz nowe kryteria dla przemysłu wojskowego, oba przyjęte w 16. pakiecie. Ponadto notowania obejmują jedną rosyjską firmę żeglugową (Joint Stock Company Volga Shipping) ważną dla generowania przychodów. Ponadto nowe wykazy są również skierowane do podmiotów zaangażowanych w grabież dziedzictwa kulturowego oraz innych podmiotów działających na terytoriach okupowanych.

ŚRODKI HANDLOWE

Pakiet dodatkowo rozszerza wykaz produktów podwójnego zastosowania i zaawansowanych technologii podlegających ograniczeniom wywozowym w celu odcięcia Rosji od kluczowych technologii, w szczególności do celów wojskowych, takich jak:

  • prekursory chemiczne do materiałów energetycznych. Istnieją dowody na to, że te prekursory chemiczne są wykorzystywane, bezpośrednio lub pośrednio, jako materiały pędne do rosyjskich pocisków rakietowych. W związku z tym do opakowania dodano takie produkty jak chloran sodu, chloran potasu, proszek aluminiowy, proszek magnezowy i proszek boru.
  • części zamienne i komponenty precyzyjnych obrabiarek do komputerowego sterowania numerycznego (CNC). Podczas gdy obrabiarki są już w dużej mierze objęte już obowiązującymi sankcjami, części zamienne, takie jak śruby kulowe i enkodery, mają zasadnicze znaczenie dla utrzymania przez Rosję bazy przemysłowej służącej systemowi wojskowemu.

Ograniczając wywóz tych wrażliwych produktów i poddając je środkom przeciwdziałającym obejściu, takim jak zakaz tranzytu, Rosja stanie się znacznie trudniejsza w pozyskiwaniu tych zasobów.

„ZWOLENIE Z SAKHALINU”

W ramach 17. pakietu przedłużono zwolnienie z pułapu cenowego na ropę naftową, umożliwiając transport ropy naftowej pochodzącej z projektu Sachalin-2 w Rosji statkiem do Japonii ze względów bezpieczeństwa energetycznego. Przedłużenie przyznaje się na okres jednego roku do dnia 28 czerwca 2026 r.

Wpływ naszych sankcji

Sankcje UE pozostają centralnym elementem reakcji UE na nieuzasadnioną agresję wojskową Rosji na Ukrainę. Ich wyraźnym celem jest osłabienie zdolności Rosji do finansowania i podtrzymywania wojny przeciwko Ukrainie. Dane gospodarcze wyraźnie wskazują, że sankcje UE działają.

Rosja sprzedaje obecnie swoje zasoby po obniżonej cenie i kupuje to, czego potrzebuje, z wysoką premią, co ma wyraźny negatywny wpływ na jej gospodarkę. Rosyjska gospodarka działa niemal w pełni i walczy z wysoką i rosnącą inflacją, obecnie powyżej 10 proc., a szacuje się, że osiągnie 9,3 proc. w 2025 r., znacznie przekraczając swój cel 4 proc. Deficyt rządu gwałtownie rośnie, a stopy procentowe wynoszą 21%. Rosja w znacznym stopniu skorzystała również ze swojego Narodowego Funduszu Bogactwa, aby sfinansować swój deficyt budżetowy. Wartość aktywów płynnych posiadanych przez Fundusz jest dziś o 65% niższa niż przed wojną.

 

Ponadto dzięki sankcjom energetycznym UE i G-7 oraz polityce REPowerEU polegającej na dywersyfikacji dostaw i zastąpieniu rosyjskiego importu dochody Rosji z ropy naftowej i gazu spadły ze 100 mld euro w 2022 r. do 22 mld euro w 2024 r. Jest to spadek o prawie 80% w porównaniu z okresem przedwojennym.

Dzięki ograniczeniom eksportowym rosyjska gospodarka jest odcięta od dostępu do towarów podwójnego zastosowania, technologii krytycznych i towarów przemysłowych niezbędnych do jej działań wojennych, takich jak części zamienne, maszyny i elektronika. Rosja straciła ponad 60% tego, co otrzymała z handlu z UE przed wojną. 

UE utrzymuje ścisłą międzynarodową koordynację sankcji w ramach G-7 oraz z innymi partnerami o podobnych poglądach. Jako strażniczka traktatów UE Komisja Europejska monitoruje egzekwowanie unijnych sankcji przez państwa członkowskie UE.

Rosja cały czas szuka sposobów na obejście sankcji. Jest to wyraźny dowód na to, że takie środki mają wpływ, ale oznacza to również, że konieczne są dalsze wysiłki w celu zwalczania obchodzenia przepisów. Wysłannik UE ds. sankcji David O'Sullivan kontynuuje działania informacyjne skierowane do kluczowych państw trzecich w celu zwalczania obchodzenia sankcji. Współpracując z partnerami o podobnych poglądach, uzgodniliśmy również wykaz towarów objętych sankcjami w ramach wspólnego wysokiego priorytetu, do których przedsiębiorstwa powinny stosować szczególną należytą staranność i których państwa trzecie nie mogą ponownie wywozić do Rosji. Ponadto w ramach UE sporządziliśmy również wykaz towarów objętych sankcjami, które mają krytyczne znaczenie gospodarcze i w odniesieniu do których przedsiębiorstwa i państwa trzecie powinny być szczególnie czujne.

Aby uzyskać więcej informacji

Link do Dziennika Urzędowego (teksty prawne będą dostępne wkrótce)

Więcej informacji o sankcjach

Punkt informacyjny UE ds. sankcji





EUROPE DIRECT W POLSCE
Ładowanie...