Poppy to pierwszy robot humanoidalny oparty na całkowicie otwartym oprogramowaniu, którego można wydrukować przy pomocy drukarki 3D (@poppy_project). Każdy może go samodzielnie zbudować i zaprogramować. Nie jest to więc narzędzie tylko dla naukowców i inżynierów: jego twórcy chcieliby wprowadzić go do szkół jako element szkolenia zawodowego, aby dać uczniom możliwość eksperymentowania.
Poppy jest rezultatem prac zespołu Flowers w instytucie Inria. Zespół tworzy modele komputerowe i roboty, które służą jako narzędzia do zrozumienia ludzkich procesów rozwojowych. Dr Pierre-Yves Oudeyer, któremu Europejska Rada ds. Badań Naukowych (ERBN) przyznała grant dla początkujących naukowców w dziedzinie informatyki, wyjaśnia: „Obecnie bardzo rzadko wykorzystuje się w szkołach możliwości związane z drukowaniem 3D, zwłaszcza w interakcji z informatyką. Nasza platforma Poppy oferuje szkołom i nauczycielom sposób na pobudzenie kreatywności uczniów w takich dziedzinach jak mechanika, informatyka, elektronika i drukowanie 3D”.
Zbuduj własnego robota
Poppy'ego drukuje się na drukarce 3D, a jego działania kontroluje się przy pomocy powszechnie dostępnego oprogramowania. Użytkownicy mogą więc szybko i łatwo sami zaprojektować części robota i zaprogramować jego działanie. Dr Oudeyer wyjaśnia: „Zarówno sprzęt i jak i oprogramowanie są otwarte. Nie istnieje jeden model humanoidalnego robota imieniem Poppy – jest ich tyle, ile wymyślą jego użytkownicy. Przesądza to o jego atrakcyjności, z czysto technologicznego narzędzia stał się bowiem prawdziwą platformą społeczną”.
Dostępność otwartego sprzętu i oprogramowania ułatwia użytkownikom eksperymentowanie z budową pierwszego własnego robota. Poppy jest już kompatybilny z platformą Arduino, która zapewnia mu interfejs z innymi urządzeniami elektronicznymi, takimi jak inteligentne ubrania, oświetlenie, czujniki i instrumenty muzyczne.
„Zrób to sam” w szkole
Dr Oudeyer chciałby, aby ta technologia znalazła zastosowanie poza laboratoriami badawczymi, w szczególności w edukacji. Komisarz ds. badań, innowacji i nauki Máire Geoghegan-Quinn tak skomentowała tę inicjatywę: „To bardzo udany »produkt uboczny« projektu ERBN – tania platforma, dzięki której można uczyć się w bardziej interaktywny i inspirujący sposób, a uczniowie zyskają kontakt z nauką i projektowaniem”.
Platforma Poppy powstała za sprawą projektu „Explorers” finansowanego przez ERBN, w ramach którego dr Oudeyer przy pomocy robotów bada mechanizmy uczenia się i rozwoju. „Postawiliśmy hipotezę, że ciało jest kluczową zmienną w procesie nabywania przez ludzi umiejętności motorycznych i społecznych. Aby zbadać tę teorię, potrzebowaliśmy platformy pozwalającej na szybkie eksperymenty z nowymi modelami robotów. W ten sposób pojawiła się platforma Poppy”.
Dzięki grantowi ERBN dr Oudeyer rozwinął umiejętności rozwiązywania problemów i krytycznego myślenia w robotyce. Ma też nadzieję, że studenci informatyki, programowania i projektowania będą mogli korzystać z Poppy'ego w trakcie nauki, a później być może znaleźć pracę w branży robotyki. Projekt „Explorers” wart 1,5 mln euro potrwa do 2015 r.
Gry interdyscyplinarne
Użytkownicy Poppy'ego będą mogli wymieniać swoje pomysły i rezultaty na zasadach szerokiej otwartości i współpracy. Umożliwi im to specjalna platforma internetowa łącząca ludzi oświaty, sztuki, nauki i przemysłu. Zespół dr Oudeyera wykorzystał już Poppy'ego w różnych dziedzinach, takich jak sztuka. W ramach programu rezydencji artystycznej „Êtres et Numériques” zespół naukowców, wspólnie z tancerką i artystką sztuk wizualnych, badał przy użyciu robota emocje i percepcję gestów i ruchów ciała (więcej informacji tutaj). Badacze planują kolejne eksperymenty związane z innymi działaniami artystycznymi.
Kontekst
Utworzona przez UE w 2007 r. Europejska Rada ds. Badań Naukowych (European Research Council) jest pierwszą ogólnoeuropejską organizacją finansującą badania o pionierskim charakterze. Jej celem jest stymulowanie wybitnych osiągnięć naukowych w Europie poprzez wspieranie współzawodnictwa przy ubieganiu się o dotacje między najlepszymi i najbardziej twórczymi naukowcami niezależnie od narodowości i wieku. ERBN stara się również przyciągać do Europy najlepszych naukowców z całego świata. W nowym programie UE w zakresie badań naukowych i innowacji „Horyzont 2020” ERC ma znacznie większy budżet niż dotychczas – ponad 13 mld euro.
Więcej informacji na temat projektu można znaleźć na stronie:
Film wideo: http://vimeo.com/76917854
Zdjęcia: https://www.poppy-project.org/illustration/
Wykład na TEDx Cannes
Komunikat Komisji Europejskiej, Bruksela, 28 października 2014