Komisja publikuje wstępne ustalenia badania sektora handlu elektronicznego
2016-09-15 | 20:46:22

Komisja publikuje wstępne ustalenia badania sektora handlu elektronicznego

We wstępnym sprawozdaniu Komisji Europejskiej z badania sektora handlu elektronicznego potwierdzono szybki rozwój handlu elektronicznego w UE i ostrzeżono przed praktykami handlowymi, które mogą wpłynąć na ograniczenie konkurencji i wyboru konsumentów.

Margrethe Vestager, europejska komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji, stwierdziła: Handel elektroniczny stał się ważny dla konsumentów i ma znaczący wpływ na działalność gospodarczą firm i ich strategie biznesowe. Przedsiębiorstwa powinny mieć swobodę decydowania o swoich strategiach sprzedaży online. Natomiast organy ochrony konkurencji muszą mieć pewność, że firmy nie stosują antykonkurencyjnych praktyk handlowych, które uniemożliwiałyby konsumentom europejskim czerpanie pełnych korzyści z handlu elektronicznego wynikających z większego wyboru i niższych cen.

Komisja zainicjowała badanie sektora handlu elektronicznego w maju 2015 r. w ramach strategii jednolitego rynku cyfrowego. Jednym z głównych elementów tej strategii jest zagwarantowanie konsumentom i przedsiębiorstwom lepszego dostępu do towarów i usług. Badanie sektorowe uzupełnia wnioski ustawodawcze Komisji w tym obszarze. Ma ono umożliwić Komisji stwierdzenie ewentualnych problemów w zakresie konkurencji na europejskich rynkach handlu elektronicznego. W trakcie badania Komisja zgromadziła informacje z ponad 1 800 przedsiębiorstw sprzedających online towary konsumpcyjne i treści cyfrowe oraz przeanalizowała około 8 tys. porozumień dystrybucyjnych. Opublikowane dziś sprawozdanie wstępne przedstawia początkowe ustalenia Komisji dotyczące tych kwestii.

W sprawozdaniu określono praktyki biznesowe, które mogą wzbudzać obawy związane z konkurencją. W zależności od przypadku Komisja może wszcząć dochodzenia w celu zapewnienia zgodności z przepisami UE dotyczącymi praktyk ograniczających konkurencję i nadużywania pozycji dominującej.

Główne ustalenia

Wstępne sprawozdanie potwierdza rosnące znaczenie handlu elektronicznego. Ze sprawozdania wynika, że w 2015 r. ponad połowa dorosłych konsumentów w UE zamówiła towary lub usługi przez internet, a w niektórych państwach członkowskich odsetek ten wyniósł ponad 80 proc. Handel elektroniczny pozytywnie wpływa na przejrzystość cen oraz konkurencję cenową i tym samym zwiększa możliwości wyboru i znalezienia najkorzystniejszej oferty. Przejrzystość ma również pozytywny wpływ na podaż: ze sprawozdania wynika na przykład, że ponad połowa sprzedawców detalicznych śledzi ceny oferowane przez konkurentów, a zdecydowana większość z nich w konsekwencji odpowiednio dostosowuje swoje ceny.

W sprawozdaniu wstępnym określono również pewne praktyki handlowe, które mogą ograniczać konkurencję w internecie. Sprawozdanie powinno skłonić przedsiębiorstwa do dokonania przeglądu ich aktualnych porozumień dystrybucyjnych, tak aby były zgodne z przepisami UE dotyczącymi konkurencji.

Internetowa sprzedaż towarów konsumpcyjnych

Producenci zareagowali na rozwój handlu elektronicznego, przyjmując szereg rozwiązań w celu lepszej kontroli dystrybucji swoich produktów oraz pozycjonowania swoich marek. Systemy dystrybucji selektywnej, w których produkty mogą być sprzedawane jedynie przez wybranych autoryzowanych sprzedawców, są coraz szerzej stosowane, a producenci coraz częściej sprzedają swoje produkty bezpośrednio konsumentom online.

Producenci również w coraz większym stopniu korzystają z ograniczeń umownych sprzedaży w porozumieniach dystrybucyjnych. W sprawozdaniu stwierdzono, że:

  • ponad dwie piąte sprzedawców detalicznych ma do czynienia z pewną formą zalecenia dotyczącego ceny lub ograniczenia cenowego ze strony producenta;
  • prawie jedna piąta sprzedawców detalicznych na podstawie ograniczeń umownych ma zakaz sprzedaży w internecie;
  • prawie jedna dziesiąta sprzedawców detalicznych na podstawie ograniczeń umownych ma zakaz oferowania swoich produktów na stronach porównywarek cenowych;
  • ponad jedna dziesiąta sprzedawców detalicznych zgłosiła, że ich dostawcy nakładają na nich ograniczenia umowne dotyczące sprzedaży transgranicznej.

Wszystkie te ograniczenia umowne sprzedaży mogą w pewnych sytuacjach utrudniać dokonywanie zakupów w innym kraju oraz w internecie i w ostatecznym rozrachunku działać na szkodę konsumentów poprzez uniemożliwianie im czerpania korzyści z większego wyboru i niższych cen oferowanych przez e-handel.

Treści cyfrowe

Zasadnicze znaczenie dla konkurencji na rynku treści cyfrowych ma dostępność licencji właścicieli praw autorskich.

W sprawozdaniu stwierdzono, że umowy licencyjne na korzystanie z prawa autorskiego są skomplikowane i często zawierane są na wyłączność. Umowy takie przewidują zakres geograficzny, technologie oraz czas lub miejsce dystrybucji (tzw. release windows), które dostawcy treści mogą stosować.

marcu 2016 r. Komisja opublikowała wstępne ustalenia dotyczące blokowania geograficznego, w których stwierdzono, że praktyka ta jest szeroko stosowana w handlu elektronicznym w całej UE, w szczególności w odniesieniu do treści cyfrowych. Ponad 60 proc. umów licencyjnych złożonych przez właścicieli praw autorskich ogranicza się do terytorium jednego państwa członkowskiego. Prawie 60 proc. biorących udział w badaniu dostawców treści cyfrowych stwierdziło, że do blokowania geograficznego zobowiązują ich umowy z właścicielami praw.

Blokowanie geograficzne wynika z umów między dostawcami a dystrybutorami, jednak może ono ograniczać konkurencję na jednolitym rynku, naruszając unijne zasady ochrony konkurencji. Wszelkie środki egzekwowania zasad konkurencji w odniesieniu do blokowania geograficznego musiałyby być oparte na indywidualnej ocenie każdego przypadku, co obejmowałoby również analizę ewentualnego uzasadnienia stwierdzonych ograniczeń.

Dalsze działania

Konsultacje społeczne w sprawie sprawozdania wstępnego potrwają przez okres dwóch miesięcy. Zainteresowane strony mogą zgłaszać swoje uwagi na temat ustaleń badania sektorowego, przekazywać dodatkowe informacje i poruszać inne powiązane kwestie.

Komisja zamierza opublikować sprawozdanie końcowe w pierwszym kwartale 2017 r.

Kontekst

Szczegółowe informacje można znaleźć w nocie informacyjnej oraz na stronie internetowej poświęconej badaniu sektorowemu.

 

Kontakty z mediami:

Zapytania od obywateli: Serwis Europe Direct – tel. [ 00 800 67 89 10 11 ] lub e-mail

Komunikat prasowy  Komisji Europejskiej, IP/16/3017 , Bruksela, 15 września 2016 r.





EUROPE DIRECT W POLSCE